meniti hari...
menjalani waktu demi waktu...
detik demi detik...

pernah satu ketika,
aku buntu.
kehabisan idea.
kematian akal.

apalagi yang harus aku lakukan?
aku seorang kakak...
yang sedang berusaha...
membuat yang terbaik untukmu.

sedaya upaya...
ku cuba tonjolkan terbaik...
aku cuba...
dan masih mencuba...

segalanya aku lakukan...
agar kau...
kau...seorang adik...
akan mengetahui...
bahawa jika aku boleh,
kau juga boleh...
bahkan...
kau boleh melakukan lebih dari apa yang aku lakukan...

berkali-kali aku cuba...
dan jatuh...
namun aku masih mampu bangun kembali...

di saat aku putus asa dan tiada lagi berdaya..
aku tunduk, rebah ke bumi.

namun...
bila wajahmu muncul di bayangan...
aku sedar,
aku harus bangun lagi..

sedaya upaya aku mencuba...
menjadi yang terbaik...
menjadi contoh kepada mu...

ketahuilah kau...
yang aku seorang kakak...
masih belum sempurna...

andai kekasaranku...
andai kekhilafanku...
andai kata-kataku...
menyakiti hatimu...

aku,
seorang kakak...
tidak pernah sedikit pun terniat untuk melukakan mu...

sekasar manapun aku padamu...
sebesar manapun khilaf yang aku lakukan...
sepedih manapun kata-kata yang aku lontarkan...
maafkanlah aku...

aku tak pernah lupa,
kita membesar bersama,
kita bermain bersama,
kita makan dan tidur bersama....
hari demi hari kita lalui bersama...

kini,
kita...
masing-masing sudah dewasa...
mungkin aku,
seorang kakak...
lupa tentang itu.

andai caraku
melayanmu seperti kanak-kanak kecil
merimaskanmu...

maafkanlah aku...
kerana,
bagiku...
itu tanggungjawab aku...
melayan segala kerenahmu...

itulah yang aku lakukan...
dari kau kecil...
itu kebiasaanku...
tika kita bersama...

mungkin aku,
seorang kakak...
kau anggap tidak sepenting rakan-rakanmu...
bukan tempat luahan yang baik...
aku mengerti...
munkin kau rasa,..
aku tak akan memahami kau.

tapi,...
aku mahu kau tahu...
aku,
pernah memahamimu dulu.
dan
aku masih memahamimu...

andai satu saat nanti...
rakan-rakanmu pergi meninggalkanmu...

aku,
seorang kakak...
masih setia disini...
untuk mendengar segala luahan isi hatimu...

kau seorang adik...
dan
sampai bila-bila pun...
aku seorang kakak...

p/s: aku masih mencuba yang terbaik hanya untuk membuktikan bahawa jika aku boleh, kau juga boleh.

0 comments:

Post a Comment

Sepatah dua kata...

 
Copyright CIK ANIS MANIS