Hye kawan!
Post nie atas dasar pengalaman.
Aku tulis nie secara umum.
Kalau ada yang terasa,tercuit tu...
Biasalah, lumrah alam.
Tak semua benda dalam hidup ni menggembirakan.
Itu semua pengalaman.
Aku mungkin tak dapat puaskan hati semua orang.
Dengan itu,
Aku mohon kemaafan andai ada yang BAKAL terasa,tercuit dan tersentuh hati.
Bukan niat untuk mengutuk, mengata tetapi hanya untuk berkongsi.

Tiada yang sempurna.
Itu sudah pasti.
Kesempurnaan hanya milik Allah S.W.T.

Okay,
Agak panjang pendahuluan dan pembuka kata untuk post nie.

[Post ini akan menggunakan kata ganti nama diri - aku,kau]

Aku selalu tengok kau dengar lagu-lagu English.
Aku selalu tengok kau baca novel-novel English.
Aku selalu tengok kau tonton movie-movie English.

Dalam hati aku bermonolog,
Semangat betul kau nak belajar English.

Tapi,
Aku salah.

Kau cakap,
Lagu-lagu Melayu tak best.
Novel-novel Melayu tak style.
Cerita-cerita Melayu tak ada class.

Maafkan aku kawan,
Kau salah tentang tue.

Kenapa perlu kau banggakan bahasa asing?
Pernah kau kaji bahasa sendiri?

Bilakah Tanah Melayu dikenali seantero dunia?
Sewaktu BAHASA MELAYU digunakan sebagai bahasa utama.
BAHASA MELAYU tu jadi LINGUA FRANCA.
Sesapa yang dtg TANAH MELAYU, semua tahu BAHASA MELAYU.

Waktu tu,
Kita dah maju!
Di kenali.

Dan...
Aku percaya,
Tak ramai tok nenek kita waktu tu yang tahu...
LAGU-LAGU ENGLISH.
NOVEL-NOVEL ENGLISH.
MOVIE-MOVIE ENGLISH.

Ingat kawan,
Negara-negara yang maju kat dunia sekarang nie,
Negara yang menggunakan bahasa ibunda mereka.

Tak salah kalau kau nak belajar,
Tapi,
Tak perlulah sampai kau perlekehkan bahasa sendiri.

Aku cabar kau,
Tunjukkan aku,
Yang GRAMMAR kau sangat PERFECT.

Mustahil,
Sebab kita masih MELAYU.

Mustahil,
Sebab bahasa sendiri pun kau tak tahu,
Apatah lagi bahasa asing.

Maybe...
Maybe bahasa aku bukan sempurna.

Tapi,
Aku sedar siapa aku.
Masih belajar.

Dan
Aku sukakan BAHASA MELAYU.

Bagi aku,
BAHASA MELAYU ada nilai-nilai yang tinggi.
Dasar hormat tu sendiri terkandung dalam BAHASA MELAYU.

Cuba kau bandingkan ENGLISH dan MELAYU.
Biar aku tunjukkan kau mengapa BAHASA MELAYU dapat dibanggakan.

Situasi 1 : Di sekolah
Ali : Cikgu, boleh cikgu ajarkan saya soalan ni.
Cikgu : Boleh. Mari cikgu ajarkan kamu.

Situation 1 : At school
Janet :Miss, can you show me how to solve this question?
Teacher :Come here, let me show you.

Situasi 2 : Melalui telefon
Abu : Mak, boleh mak datang ambil Abu pukul 2?
Mak : Nanti mak datang yer.

Situation 2 : Via phone
Danny :Mom, can you come and pick me at 2pm?
Mom :Okay,I'll be there.

Situasi 3: Bersama rakan
Husin : Kau tengah buat apa tu?
Hasan : Aku tengah makan ni.

Situation 3 : With friends
Larry :What are you doing?
Janice :I'm eating.


Kau boleh nampak tak perbezaannya?
Bahasa Melayu dapat digunakan bersesuai dengan siapa kita bercakap.
Lain orang, lain lah gaya bahasanya.

Kalau English pula,
Dengan siapa pun kau bercakap,
Kau perlu ber-I -U.

Dan,
Sesungguhnya,
Aku masih janggal kalau nak SPEAKING dengan lecturer aku,
Sebab
kena ber-I -U.

Macam tak sesuai je.
Rasa hormat simpan dalam hati.
Tak terpancar kat kata-kata.
Tak feel.

p/s: macam mana pun aku, aku tetap MELAYU dan aku bangga.

0 comments:

Post a Comment

Sepatah dua kata...

 
Copyright CIK ANIS MANIS