tittt....

Hoho,
Based on the previous post about dragon,
Waktu nak cari gambar2 naga tu,
Mata ak tertancap pd satu gambar dan aku kenal sangat!
Tu buahhh mata kucing!
Cehh...
Ak cari gambaq naga bukan buah la!
Aku 'google' perkataan dragon.
Skali kuar ada gambar2 buah naga. Normal la kann..sebab buah naga atau dlam bhasa omputihnya, 'dragon fruit'. Yang ni aku xheran.
Yang aku heran,
Kenapa gambar buah mata kucing pun ada skali?
Confuse gak mula2.
Memang selama ni aku xambik port sangat pasal nama buah-buahan dalam English.
Setakat 'apple','pineapple','watermelon','banana','papaya' tu aku tau laa.
Ni buah mata kucing.
Setahu aku selain panggil mata kucing, standard slalu nampak pun nama lainnya ialah LONGAN.
Rupa-rupanya,
Semalam,
Perkataan baru yang aku belajar ialah :
DRAGON'S EYES FRUIT = longan = buah mata kucing!
ohhh...
banyak lagi yang aku xtau nie.
Hehe,
Kena terus menimba ilmu. Biaq ilmu betimba-timba.
Kita sama-sama kongsi ya.
korang pernah makan ke buahh ni? sedapp kott! i like!

p/s : yang membuatkan aku confuse tu kenapa omputih panggil dragon's eyes fruit? org melayu panggil buah mata kucing? klu diterjemahkan :

dragon's eyes fruit = buah mata naga. [haha! lawakk!]

buah mata kucing = cat's eyes fruit. [ngee!~ meoooww!]

haha..lain sangat tu.
Ka mata naga omputih sama dengan mata kucing kita?
Try pikir tengok!
Dapat jawapan logik?




2 comments:

Wak Lat said...

SEDAP dimakan longan ni., ;p

Anonymous said...

longan dengan buah mata kucing tak sama, rasa longan pun kurang manis berbanding buah mata kucing. tapi longan & buah mata kucing ni macam close relative

Post a Comment

Sepatah dua kata...

 
Copyright CIK ANIS MANIS